
In stilte...
Het sluimert al een behoorlijk poosje. Ik wil het anders... Het moet anders. En daar heb ik in stilte lang over nagedacht. Om vervolgens de stilte te doorbreken en mensen uit mijn netwerk mateloos lastig te vallen met al mijn ideeën. Dat moet op momenten vermoeiend geweest zijn. Mea culpa...
De voor -, tijdens - en na periode
Het is een cliché en daarom dus waar, maar tijden zijn veranderd. Ik onderscheid twee periodes: de-voor-de-crisis-periode en de tijdens-de-crisis-periode. De na-de-crisis-periode moet nog komen. In de voor-de-crisis-periode verdiende ik als interim communicatieprofessional mijn geld. Hetzelfde werk als wat ik daarvoor deed in vaste dienst, maar dan steeds bij andere opdrachtgevers. Inkomsten gingen volgens het 'uurtje factuurtje' principe. En ik stelde mezelf regelmatig de vraag: Is dit ondernemen of gewoon doen waar je goed in bent? Maar er was geen noodzaak om deze vraag te beantwoorden. Ik werkte met veel plezier en de ervaring die ik ondertussen opdeed bleek in de-tijdens-de-crisis-periode van onschatbare waarde.
Tijdens
De bankencrisis sloeg met geweld toe en leidde tot een ongekend zware economische crisis. De ZZP-ers/interimmers waren als eersten aan de beurt. De geldkranen gingen dicht en de inhuur van externen werd aan banden gelegd. Uurtarieven, die inderdaad idioot hoog waren, klapten naar beneden. Zoals gezegd: mijn jarenlange werkervaring bleek tijdens de crisis van onschatbare waarde. Waar collega ZZP-ers financieel onderuit gingen wist ik overeind te blijven en toch opdrachten binnen te halen. En weer die vraag... Is dit ondernemen?
Ondernemen
Ik heb de vraag inmiddels voor mezelf beantwoord en heb geconstateerd dat dit geen ondernemen is, maar oude wijn in een nieuwe zak. Zo'n crisis dwingt tot nadenken. En dat is goed, want zo ontstaan er nieuwe ideeën, nieuwe kansen en ja... weer nieuwe energie. Ik blijf mijn bedrijfsnaam ComInmotion eer aan doen. De naam blijft, want die is goed. Met de oude wijn ga ik stoppen en... ik ga starten met ondernemen.
Unieke combi
De rol van omgevingsmanager is niet nieuw. Wel nieuw is de invulling die ik als interactiemanager daaraan geef. De inspraak en participatie die vaak voor de sier wordt opgetuigd leidt niet tot successen. Wel als je de formele inspraak combineert met luisteren, inleven, verbinden en interactie. En daar heb ik een effectieve aanpak voor ontwikkeld in de vorm van diensten. Zodat elk interactief proces een succes wordt.
De na-de-crisis-periode
De eerste tekenen van herstel worden voorzichtig zichtbaar. Het is tijd en ik heb er zin in.
Het sluimert al een behoorlijk poosje. Ik wil het anders... Het moet anders. En daar heb ik in stilte lang over nagedacht. Om vervolgens de stilte te doorbreken en mensen uit mijn netwerk mateloos lastig te vallen met al mijn ideeën. Dat moet op momenten vermoeiend geweest zijn. Mea culpa...
De voor -, tijdens - en na periode
Het is een cliché en daarom dus waar, maar tijden zijn veranderd. Ik onderscheid twee periodes: de-voor-de-crisis-periode en de tijdens-de-crisis-periode. De na-de-crisis-periode moet nog komen. In de voor-de-crisis-periode verdiende ik als interim communicatieprofessional mijn geld. Hetzelfde werk als wat ik daarvoor deed in vaste dienst, maar dan steeds bij andere opdrachtgevers. Inkomsten gingen volgens het 'uurtje factuurtje' principe. En ik stelde mezelf regelmatig de vraag: Is dit ondernemen of gewoon doen waar je goed in bent? Maar er was geen noodzaak om deze vraag te beantwoorden. Ik werkte met veel plezier en de ervaring die ik ondertussen opdeed bleek in de-tijdens-de-crisis-periode van onschatbare waarde.
Tijdens
De bankencrisis sloeg met geweld toe en leidde tot een ongekend zware economische crisis. De ZZP-ers/interimmers waren als eersten aan de beurt. De geldkranen gingen dicht en de inhuur van externen werd aan banden gelegd. Uurtarieven, die inderdaad idioot hoog waren, klapten naar beneden. Zoals gezegd: mijn jarenlange werkervaring bleek tijdens de crisis van onschatbare waarde. Waar collega ZZP-ers financieel onderuit gingen wist ik overeind te blijven en toch opdrachten binnen te halen. En weer die vraag... Is dit ondernemen?
Ondernemen
Ik heb de vraag inmiddels voor mezelf beantwoord en heb geconstateerd dat dit geen ondernemen is, maar oude wijn in een nieuwe zak. Zo'n crisis dwingt tot nadenken. En dat is goed, want zo ontstaan er nieuwe ideeën, nieuwe kansen en ja... weer nieuwe energie. Ik blijf mijn bedrijfsnaam ComInmotion eer aan doen. De naam blijft, want die is goed. Met de oude wijn ga ik stoppen en... ik ga starten met ondernemen.
Unieke combi
De rol van omgevingsmanager is niet nieuw. Wel nieuw is de invulling die ik als interactiemanager daaraan geef. De inspraak en participatie die vaak voor de sier wordt opgetuigd leidt niet tot successen. Wel als je de formele inspraak combineert met luisteren, inleven, verbinden en interactie. En daar heb ik een effectieve aanpak voor ontwikkeld in de vorm van diensten. Zodat elk interactief proces een succes wordt.
De na-de-crisis-periode
De eerste tekenen van herstel worden voorzichtig zichtbaar. Het is tijd en ik heb er zin in.